Oferta złożona przez firmę Multiconsult została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na projekt zmiany układu torowego w rejonie planowanego wyjścia łódzkiego tunelu KDP na powierzchnię. Zmiany te mają ograniczyć ingerencje w istniejącą infrastrukturę (pozwolą m. in. na nieprzerwane działanie przystanku Łódź Retkinia) i zapewnić oszczędności.
– Z
siedmiu ofert wybrana została najkorzystniejsza, która spełniła wszystkie postawione warunki i uzyskała łącznie najwyższą liczbę punktów w ramach kryteriów oceny – informuje inwestor. 40% punktów było przyznawanych za cenę zakresu podstawowego, 20% – za koszt zadań opcjonalnych w razie ich realizacji, a 40% – za kwalifikacje i doświadczenie zespołu. Zwycięską ofertę Multiconsult Polska sp. z o. o. wyceniono na 58 691 667,27 zł brutto.
Przetarg ogłoszono w maju. Jego przedmiotem było opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla ok. 3-kilometrowego odcinka torów kolei dużych prędkości w Łodzi. Zmiana sposobu włączenia w korytarz równoległy do istniejącej konwencjonalnej linii 14 przy posterunku odgałęźnym Łódź Retkinia pozwoli na bardziej efektywne prowadzenie prac.
Pasażerowie będą mogli korzystać podczas prac z przystanku Łódź Retkinia, który – w myśl planów przyjętych przez poprzednie zarządy CPK oraz PKP PLK –
miał być rozebrany i odbudowany dopiero po zakończeniu budowy tunelu. Zapowiedzi czasowego zamknięcia bardzo popularnego obiektu
mocno rozgrzały w roku 2023 łódzką opinię publiczną.
– Zmiany w projekcie są wynikiem efektywnej współpracy z PKP PLK i pozwolą na ograniczenie ingerencji w istniejącą infrastrukturę, a dodatkowo przełożą się na realne oszczędności środków publicznych na etapie realizacji robót budowlanych – zapewnia obecny zarząd CPK. W skorygowanej wspólnie koncepcji tory linii kolejowej 85 (
„Ygrek”, pierwsza polska linia dużych prędkości) przesunięto z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek. Dodatkową korzyścią będzie uniknięcie kolizji z rozbudową przez PGE Energetyka Kolejowa podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek, a także skrócenie długości planowanej estakady kolejowej przechodzącej nad drogą ekspresową S14.
Miejsce ewakuacji i ratownictwa zostanie zaś przeniesione z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w sąsiedztwo stacji Łódź Lublinek. – W ten sposób zostanie wygospodarowana rezerwa terenowa dla ewentualnego nowego przystanku Łódź Smulsko – zwraca uwagę CPK.
Tunel dalekobieżny to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi i kluczowy element programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest on integralną przygotowywanej Kolei Dużej Prędkości między Warszawą a Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wyjście z tunelu na powierzchnię zaprojektowano na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia. Dalej trasa linii 85 poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Ośrodki mniejszej wielkości położone na trasie KDP, takie jak Kalisz, Pleszew czy wspomniany Sieradz, będą miały bezpośredni dostęp do szybkich pociągów. Staną się one
beneficjentami nowej infrastruktury i zostaną z nią połączone łącznicami do istniejących linii kolejowych.